Gelcoat schade

 

Er zijn verschillende Gelcoat schades te onderscheiden.

  • Ondiepe krassen
  • diepe krassen
  • haarscheuren
  • verkleuring
  • Osmose
  • Gaten door aanvaring
  • Scheuren door overbelasting

Bij ondiepe krassen is het vaak mogelijk deze met de juiste schuur en polijst middelen weg te werken.
Dit is sterk afhankelijk van de totale dikte, tevens kan er een kleurverschil optreden na het polijsten.

 

Bij diepe krassen tot op de polyester-vezel kan men een Gelcoat vuller gebruiken voor reparatie.
Er zijn verschillende vullers in de markt verkrijgbaar en vaak wordt er door de werf  bij nieuwbouw een blikje Gelcoat meegeleverd.
Deze hebben een standaard kleurpigment, nu kan men geluk hebben dat dit de juiste kleur is voor uw schip.
Praktijk leert dat dit vaker niet het geval is dan wel en ook de meegeleverde kleur kan na een aantal jaar zonlicht afwijken van uw romp kleur.
Om de juiste kleur te krijgen moet u verschillende pigmenten mengen, let op gelcoat droogt vaak lichter op.

 

Haarscheuren zijn het gevolg vervorming en extreme temperatuur veschillen.
Polyester jachten die uit zonnige gebieden komen kunnen vooral op het dek haarscheuren vertonen.
Ook bij wandputtingen en rond railing-voeten kunnen vaak haarscheuren ontstaan door vervorming.
Men kan een haarscheur vrij makkelijk ontdekken doordat deze vuil opneemt.
Haarscheuren dienen ter reparatie uitgefreesd te worden en gevuld net als diepe krassen.
Na droging van de vulstof moet er gepolijst worden tot de schade onzichtbaar is.
Verkleuring treedt op rond de waterlijn op voornamelijk witte Gelcoat.
Er ontstaan gelige vlekken, oorzaak kalk.
Men kan romp-ontgeler aanschaffen, verkrijgbaar in veel watersportzaken.
Dit is gebaseerd op een zoutzuuroplossing.
Gebruik goede bescherming voor huid en ogen.

Ook kan verkleuring op de romp optreden.
Dit kan eigenlijk alleen preventief verholpen worden door de celcoat regelmatig te reinigen en van een waslaag te voorzien.

Osmose is een gevolgschade van poreuze gelcoat op het onderwaterschip.
Door haarscheurtjes of poreuze gelcoat kan de onderliggende glasvezel met polyesterhars vocht opnemen en verzuren.
Door verzuring kan de hars aangetast worden en de verbinding verzwakken.
U kunt een schip preventief behandelen met Gellschield dit vormt een waterdichte laag die flexibel blijft.
Gelcoat daarentegen is hard en kan haarscheurtjes gaan vertonen.

Osmose kunt u constateren als het schip uit het water komt en blaasjes vertoont.
Als men een blaasje open prikt met een priem of een mesje komt er een zure lucht vrij.
Vele boothandelaren die een boot met osmose aantreffen laten deze op het droge staan tot de blaasjes wegtrekken.
En bieden hem dan te koop aan.
Als u in de gelegenheid bent, Ga eerst kijken als u een boot op het oog hebt.
Ligt deze op het droge en na een afspraak met de handelaar in het water mag u gerust argwaan hebben.
Een boot op het droge kopen en controleren op osmose kan alleen met een vochtmeting.

Osmose behandeling is een ingrijpende en dure aangelegenheid.
Het onderwaterschip moet geschild worden en daarna de vezel opengespoten met hoge druk.
Waarna het droogproces weken en soms maanden in beslag neemt.
tussendoor spoelen en drogen.
Als het vocht gehalte onder de 14% is word de romp geschuurd en behandeld met speciale epoxy en op z’n minst 7 lagen Gellschield.
Daarna harde antifouling voor het eerste jaar.

 

Bij scheuren en gaten is vaak de onderliggende polyester structuur gedelamineerd verder kunnen er voor het oog onzichtbare haarscheurtjes rond de schade aanwezig zijn.

het is zaak de polyester ver genoeg weg te slijpen alvorens het gat dicht te lamineren dan wel met polyester dan wel met epoxy en glasweefsel.

hierna wordt er gelcoat of epoxy pigment toegevoegd tot de originele vorm terug is, als finish word er gepolijst.